Småkakor

Här har det bakats idag, de blev tre sorters småkakor.


Det blev kakor ur denna bok idag, en bok från samlingen som Aftonbladet körde för ett tag sedan.


Snabba havrekakor, bondkakor & brysselkex.

Vet inte riktigt vad jag höll på med när jag bakade idag, skulle rulla rullarna så att de blev 4-5 cm tjocka. Jag kom inte ens i närheten... Men det visade sig att det blev en ganska lämplig storlek, speciellt om man har många olika sorter (då orkar man prova fler).

Snabba havrekakor (ca 35st)
Endast tre ingredienser, det kan inte bli bättre!

3,5 dl havregryn
1,5 dl socker
150 g smör (el. margarin)

* Sätt ugnen på 175 grader.

* Blanda havregryn och socker i en skål. Smält matfettet och häll det hett över blandningen och rör samman.

* Klicka ut smeten i småbrödsformar av papper. Ställ dem på en plåt.

* Grädda mitt i ugnen ca 10 min.



Kakorna blev riktigt goda, kan säga som så de är lika bra att göra minst en dubbel sats. Jag gjorde en enkel sats och smeten räckte till 16 st, då är de inte för stora & inte för små.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0